부산외국어대학교 아세안연구원 주메뉴
전체메뉴
류법모 2022-04-29 16:00
디지털문화아카이브지 (2022) Vol.5 No.1 pp.133-155
모바일 러닝을 위한 한국어 교수·학습 방안 -‘한통이’ 모바일 애플리케이션을 중심으로-
류법모(공동연구원, 부산외국어대학교 아세안연구원)
손지혜(Jihye Son), 강현주(Hyun Ju Kang)
[초록]
정보통신기술의 발달과 더불어 교수 매체가 변화하고 COVID-19로 인해 비대면 교육이 늘어나고 있는 현 시점에서 모바일 러닝에 대한 관심과 수요는 계속 증가할 것으로 예상된다. 이에 본 연구는 모바일 러닝 의 주요 특성을 정리하고 이를 바탕으로 한국어 교육 콘텐츠를 직접 제작하여 교수·학습 방안을 제시하고 자 하였다. 또한 모바일을 활용한 교육을 시행한 후 수강생들을 대상으로 설문 조사를 실시하였는데 그 결 과 학습자들은 모바일 러닝의 특성을 충분히 이해하며 긍정적인 반응을 보였지만 향후 모바일 러닝 교수· 학습에서 고려해야 할 보완점을 제안하였다.
With the development of information and communication technology the teaching medium is changing and non-face-to-face education is increasing due to COVID-19 and it is expected that the interest and demand for mobile learning will continue to increase. Therefore, in this research we can find its significance in that the main features of mobile learning are summarized and based on this Korean language educational content is directly produced and teaching·learning methods are presented. In addition, post-learning surveys were conducted, and the results showed that learners fully understood the characteristics of mobile learning and responded positively, but also suggested considerations in future mobile learning professors and learning.