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[연구논문소개] 메콩 소지역의 교통 인프라와 개발격차

이요한 2024-03-31 00:00

KCI등재지

Journal of Global and Area Studies 2024. Vol.8, No.1 pp. 195-213


메콩 소지역의 교통 인프라와 개발격차

이요한 (연구교수, 부산외국어대학교 아세안연구원)


[요약] 

GMS는 아시아개발은행(ADB)이 메콩 하류 지역인 라오스, 미얀마, 캄보디아, 태국, 필리 핀 및 중국(특히 윈난과 광시성)을 포함하여 경제협력을 촉진하기 위해 시작한 프로젝트이다. ADB는 GMS를 아시아에서 가장 성공적인 협력 프로젝트 중 하나로 간주하며, 경제 성장과 무역 확대를 촉진하기 위해 교통 인프라에 대한 지속적인 투자의 필요성을 강조해왔다. 그러 나 교통 인프라의 확대는 개발격차를 확대할 수 있다. 이 연구는 GMS 교통 인프라 건설이 연계성, 무역, 1인당 GDP, 외국 직접 투자 유입 증가로 이어졌지만, 개발격차 완화를 위한 과제는 여전히 해소되지 않았음을 강조한다. 특히 라오스와 미얀마를 포함한 GMS 국가 간 의 GDP 및 1인당 GDP 성장률의 격차가 개발 격차를 악화시켰다. 중국과의 무역 적자는 역 류 효과의 대표적인 사례이며, 물류성과지수(LPI)와 인간개발지수(HDI)도 GMS 개발격차를 명확히 보여준다. GMS가 경쟁력 있고 지속 가능한 경제 통합 모델로 성장하기 위해서는, GMS 교통 인프라 투자에서 낙후된 국가의 비중을 강화하고 인간 개발 지수를 향상시키는 노력이 필요하다. 따라서 저개발 국가들의 인력 개발과 고용 창출을 강화하고, 개발격차 완 화를 위한 프로젝트에 한국을 포함한 모든 외부 개발파트너의 적극적으로 참여할 필요가 있다.


The Greater Mekong Subregion (GMS) is a project initiated by the Asian Development Bank (ADB) to promote economic cooperation in the Mekong sub-region, including Laos, Myanmar, Cambodia, Thailand, the Philippines, and China (specifically Yunnan and Guangxi provinces). ADB considers GMS as one of the most successful cooperation programs in Asia, emphasizing the need for continuous investment in transportation infrastructure to foster economic growth and trade expansion. However, expanding transportation infrastructure may lead to widening development gaps. This study highlights that while the construction of GMS transportation infrastructure has led to increased connectivity, trade, GDP per capita, and inflow of foreign direct investment, challenges remain in alleviating development gap(disparities). Disparities in GDP and GDP per capita growth rates among GMS countries, particularly in Laos and Myanmar, have exacerbated development gaps. The trade deficit with China has expanded, serving as an example of the backwash effect, while Logistics Performance Index (LPI) and Human Development Index (HDI) clearly demonstrate development gaps. To grow as a competitive and sustainable economic integration model, efforts are needed to address the underrepresentation of low-developed countries in GMS transportation infrastructure investment and to improve human development indices. Therefore, enhancing human resource development and employment generation in low-developed countries, along with active participation in projects aimed at mitigating development gaps, is essential for all external developing partners, including Korea.